Komposition

20090207_tja1731

20090208_tja20141

Terje Hellesø bloggar om bildkomposition och tar ett avstamp mitt i gyllene snittet. När jag komponerar bilder i sökaren utan hjälp av sådana stödlinjer som visar exakt var gyllene snittet ligger (såna som man hittar t ex i Lightroom) upptäcker jag att jag allt som oftast tar ut svängarna mer än vad denna harmoni-teori påkallar. Huvudmotivet hamnar därför som regel längre ut mot bildkanterna. Hur mycket beror ju alldeles på hur mycket spänning eller dynamik man eftersträvar i bilden.

Jag kollade i arkivet efter färska bilder som eventuellt kunde exemplifiera gyllene snittet, men allt jag kom över var den hederliga tredjedelsregeln. Så dessa två relativt enkelt uppbyggda bilder utan allt för mycket dramatik får väl lov att symbolisera den i stället. Gyllene snittet får vänta tills jag blir än mer harmonisk…

One thought on “Komposition

  1. Tycker att det är fascinerande att kompositionsregler som Gyllene snittet har överlevt genom århundradena så oförfalskat – trots alla modetrender, idéströmningar och ideal som passerat genom dom mänskliga kulturerna i historien.

    Att vi fortfarande tycker att det delningsförhållande som Gyllene snittet ger tycks vara det mest harmoniska förhållandet även för oss (post?)moderna människor. Ett tämligen irrationellt tal som dyker upp var helst det talas om harmoni, skönhet och proportioner, i bildkomposition, i växtsätt hos blommor och träd, i spiralarmar hos galaxer, och i snäckskalsformer osv.
    Och ingen har trots allt kunnat förklara varför det faktiskt är så, och varför vi nu tycker så – det verkar finnas en inneboende lagbundenhet i naturen som allt annat än strävar åt det statiska och balanserade. Utan naturen utvecklas med hjälp av någon slags optimal skapande resonans eller universell ordning – som då inte tar riktning mot balans och jämvikt. Det är faktiskt lite spännande att reflektera över vad det egentligen kan döljas för innebörd bakom dessa ofta så uppdykande proportioner – eller det kanske säger mer om den mänskliga naturen än om naturen i sig själv…?

    Jag vet ungefär var GS ligger när jag tittar i sökaren, försöker ofta ignorera kompositionsregler för att få ett friare bildskapande…men nästan alltid så dras något av dom dominerande bildelementen mot ett av hörnen. Så kanske att man är lite harmonisk trots allt….:-)

    Mvh, Jörgen

Kommentera

