Komponera med kaos

dsc_0356
Naturens ordning

Denna bild är mitt exempel på hur kaos skulle kunna användas i bildskapandet. Eller hur är det egentligen? Visar bilden på ordning eller oordning? Jag tror det i mångt och mycket handlar om ens personliga preferenser vilket man nu väljer att lyfta fram. Visst spretar stråna, men kanske gör dom det i förutsägbara riktningar? Symmetri finns ju definitivt i spindelns väv, men upplever man det som ordnat när nätet är delvis skymt och kapat?

Terje Hellesø har mer att berätta om kaosteorin här.

3 thoughts on “Komponera med kaos

  1. Något jag ofta strävar efter är att på något sätt kunna skapa en ordning i oordningen. Att det är rörigt men inte ser rörigt ut.. Svårt att förklara men tycker du lyckats mycket bra..

    mvh // Johannes

  2. Tack Johannes och Anneli!
    Jag känner för egen del att bilden har en lite svårbeskrivlig känsla som jag själv uppskattar, trots all oro.

Kommentera

