Trött, sliten, avkopplad och inspirerad

TomasJärnetun-8364Snuttepuff från Ljunghems kullar, Västergötland (tidigt under Mullsjöveckan).

Kan man känna sig trött, sliten, avkopplad och inspirerad på samma gång? Jo, det går verkligen. Jag har haft en riktigt härlig och inspirerande kursvecka på Mullsjö folkhögskola tillsammans med Terje Hellesø och ett gäng trevliga kurskamrater. Det har blivit både tidiga mornar och sena kvällar. Officiellt handlade kursen om kreativt naturfoto, men i praktiken tycker jag att det blev så mycket mer än så. Vi samlades i funderingar och diskussioner kring bild, bildseende och bildskapande, men också kring hur vi ser på vår omgivning, vår natur och oss själva i detta sammanhang. Naturfotograferandet är ju för många av oss en viktig del av våra liv. Självklart blir då fotodiskussionerna också en typ av filosofiska vandringar.

Ur ett mer strikt bildskaparperspektiv har också veckan givit mig mycket. Jag tror jag har kommit att bli mer öppen för att se mer av både detaljer och helheter i mina bilder. Och detta kan man göra på samma gång! Nu återstår bara att se om jag känner att jag kan lyckas utnyttja detta i mitt eget bildskapande. En sak är dock säker – på ett eller annat sätt är jag inte samma människa som för två veckor sedan. Vågar jag säga att jag har utvecklats?

Jag är fortfarande ute på resande fot så jag återkommer med fler bilder från veckan så småningom.

One thought on “Trött, sliten, avkopplad och inspirerad

  1. Vad trevligt att kursveckan fick avsedd effekt, men det var inget jag betvivlade. Visst är det viktigt att möta likasinnade för att hämta nya infallsvinklar och komma vidare, kanske på nya vägar eller bara få klarhet och insikt. Viktigt som sjutton och så klart trevligt!!

    (Jag själv känner mig något fotografiskt utmärglad efter intensiva fotoveckor på Island och Gotland-Fårö, hur ska man komma vidare nu och hitta lusten efter det fotografiska smörgårdsbord som serverades på dessa magnifika öar… 🙂
    Skulle nog behöva en kursvecka jag också…

    Mvh, Jörgen

Kommentera

