Hur blir man en personlig bildskapare?

Jag kan inte låta bli att reflektera över Terje Hellesös inlägg ”Den personliga naturbilden…”. Terje jobbar på flera plan med att lyfta fram den själfulla naturfotografin och i mina ögon är detta i allmänhet synonymt med bilder som just är personliga. Och visst är det ett högintressant fält detta med det personliga bildskapandet. Särskilt i dessa tider då vi översköljs av bilder som oftast har svårt att göra några längre bestående avtryck. Frågan är bara vad som krävs för att skapa sitt eget personliga avtryck. Måste man samtidigt ligga i fotografins framkant och skapa bilder som världen aldrig tidigare skådat? Jag tror inte det. Ibland måste det räcka att fortsätta ta sina vanliga bilder, förutsatt att dessa bilder betyder någonting för en själv. Lyckas sedan bara bilderna att kommunicera med flera betraktare – då fungerar de.
En trevlig aspekt är att när det kommer till ett personligt uttryck finns ju verkligen inget rätt eller fel. Ingen kan komma och säga att man borde gjort si eller så. Allt går ju att försvara med: ”Det är så jag gör mina bilder!”
För egen del så upplever jag att jag behöver lära mig att se på mina bilder med lite andra ögon. Det är sannerligen inte lätt att själv se några personliga avtryck i många av sina egna bilder. Desto trevligare när andra påpekar att det faktiskt finns där.
Blommande kamomill. Kalmar den xxx juni 2009.
(För den som undrar så kan jag meddela att jag ser dutten, men det är så jag gör mina bilder…)  🙂

20090602-_TJA4519

Jag kan inte låta bli att reflektera över Terje Hellesøs inlägg ”Den personliga naturbilden…”. Terje jobbar på flera plan med att lyfta fram den själfulla naturfotografin och i mina ögon är detta i allmänhet synonymt med bilder som är just personliga.

Och visst är det ett högintressant område detta med det personliga bildskapandet. Särskilt i dessa tider då vi översköljs av bilder som oftast har svårt att göra några längre bestående avtryck. Frågan är bara vad som krävs för att skapa sitt eget personliga avtryck. Måste man samtidigt ligga i fotografins framkant och skapa bilder som världen aldrig tidigare skådat? Jag tror inte det. Ibland måste det räcka att fortsätta ta sina vanliga bilder, förutsatt att dessa bilder betyder någonting för en själv. Lyckas sedan bara bilderna att kommunicera med betraktaren – då fungerar de.

En trevlig aspekt är att när det kommer till ett personligt uttryck finns ju verkligen inget rätt eller fel. Ingen kan komma och säga att man borde gjort si eller så. Allt går ju att försvara med: ”Det är så jag gör mina bilder!”

För egen del så upplever jag att jag behöver lära mig att se på mina bilder med lite andra ögon. Det är sannerligen inte lätt att själv se några personliga avtryck i många av sina egna bilder. Desto trevligare när andra påpekar att de faktiskt finns där.

Blommande kamomill. Kalmar den 2 juni 2009.
(För den som undrar så kan jag meddela att jag ser dutten, men det är så jag gör mina bilder…)  🙂

6 thoughts on “Hur blir man en personlig bildskapare?

  1. När jag ska ge mig ut med kameran har jag börjat påminna mig själv att ”fotografera det JAG ser, på det sätt JAG ser det”. Lättare sagt än gjort ibland, men för egen del kan inte personlig naturfoto beskrivas enklare än så!

    Nic

  2. Nej, du har nog rätt. Varför måste man alltid krångla till det. Jag ska försöka ha din devis med mig även i mitt eget fotograferande.

    /Tomas

  3. Det handlar egentligen enbart om ”att vara sig själv hela tiden”, som Rolf Sørensen sa en gång i tiden till mig. Riktigt fin bild Tomas, melankolisk och försiktig med ett starkt inre uttryck. 🙂

  4. Kan bara säga att man stannar upp lite extra vid dina bilder. Det är något eget i dom, dom är Tomas.

    Jo inte ska man krångla till det för mycket. Personliga bilder kan, om, man fördjupar sig i dem ta väldigt mycket energi.

    Därför tror jag starkt på att fotografera lättsamt och ”väldigt opersonligt” stundvis. Det behöver jag åtm. Dom bilderna ”trycker” fram bilderna som står sig länge, dom sk personliga bilderna.

    Keep up the god work!

Kommentera

