En naturfotograf ska bara ta naturbilder

20090725-_TJA1301

Eftersom den allmänna uppfattningen är att man som naturfotograf ska hålla sig vid sin läst så brydde jag mig inte om att denna vackert skulpterade stock satt som kvarnhäst på en öländsk stubbkvarn. Ni vet dom där typiska öländska väderkvarnarna där man vred hela kvarnhuset för att ställa in vingarna rätt i vind. Man skulle ha kunnat inbilla sig att sedan länge bortgångna fårade händer satt sina avtryck i det sargade virket. Att larmet från en dåtida febril aktivitet med skrammel från oxkärror, kvarnstenar och släpandet av säckar upp och ner för smala trappor nu stod i fullständig kontrast mot den stillhet som mötte mig. En stillhet som endast bröts av svalornas lättsamma tjatter.

Allt detta lät jag passera obemärkt när jag gjorde min bild på denna träbit, denna mossa och detta gräs.

Lerkaka, Öland, den 25 juli 2009.

9 thoughts on “En naturfotograf ska bara ta naturbilder

  1. Naturen håller på att återta detta bruksföremål som vi bara fått till låns. Skönt placerat mitt i bild, fin berättelse, fin färgharmoni och duttfritt. Du måste vara nöjd !

    Hälsningar
    Arne

  2. Ja gud nåde den naturfotograf som vågar rikta linsen mot ”ickenatur” – aja baja!!…Men vad är då ickenatur?
    Är inte en träbit som formats av generationer en naturlig del av det naturliga i naturen också, även om den har suttit på en stubbkvarn. Eller jag har naturligtvis fel förståss. 🙂

    Det gäller att som naturfotgraf välja sitt ”naturliga” perspektiv..

    Mvh, Jörgen

  3. Hejsan Tomas!
    Jag håller helt och hållet med dig att man borde bortse från tidens tand och hand. Eller var det så att det kunde bidra till upplevelsen?

    Skämt å sido… En fin berättelse som helt klart lyfter och fördjupar förståelsen av en fin bild!

    Hälsn Marie

  4. Vart går gränsen för natur då, det mesta vi ser när vi går utanför dörren är ju natur och varför ska vi bara fotografera natur ? Nu är det iofs väldigt sällan jag gör något annat men jag är väl ingen förebild direkt 😀

    Bilden du visar är grym och enligt mig en riktigt fin naturbild. Den visar ju på ett riktigt ”Nature art” där människan och naturen har sammarbetat för att få fram detta konstverk..

    mvh // Johannes

  5. Nej för gud skull, en skåning är alltid en skåning i hjärtat. Jag svettas rögad ål och puggagröt så blanda inte samman mig med kroppkakornas folk.

    Haj då
    Arne

  6. Egentligen är det enkelt att bara säga: ”Tycker JAG att det är en naturbild, ÄR det en naturbild!”

    Så väljer jag själv vad jag vill göra. Och jag tycker det blir allt svårare att sätta några gränser. Men så har jag också ett rätt öppet sinne för vad som kan klassificeras som naturfoto.

    Bra tankar du kommer med Tomas!

    mvh
    Terje
    (norrman!!!)

  7. Tur man inte är naturfotograf då och får lov att plåt allt som hamnar framför linsen. I bland (inte allt för sällan) lånar jag er natur.

    //Fredrik

    1. Ja som du kanske märkt på min blogg i övrigt så har jag ändå kommit att slarva ibland. Dvs jag har riktat kameran mot icke-natur ibland. Det kan kännas obehagligt, men vad gör man inte för konsten. 😉
      Tack för ditt inlägg, Fredrik.

Kommentera

