Stulen eller otillåtet lånad bild

Jag har hittat en av mina bloggbilder på en annan blogg. Bilden ligger som en illustration till ett inlägg i ett helt annat sammanhang och det framgår inte att bilden är min. Dock är bilden länkad till min blogg, vilket innebär att den som klickar på bilden hamnar på min sida. Det är ju trots allt ganska uppenbart att detta skett på ett sätt som strider mot upphovsrätten. (BLF tar upp just detta länkförfarande långt ned på denna sida.)

Tycker ni att det har någon betydelse vem som gjort detta och om det skett i uppenbart vinstsyfte? Skulle ni nöjt er med att ta kontakt med blogginnehavaren för att förklara vad som gäller och bett att bilden plockades bort? Ni kanske direkt skulle begärt ersättning för användandet av bilden? Det förutsätter ju att man tar reda på vem som ligger bakom bloggen och några kontaktuppgifter finns inte i det aktuella fallet. Eller ska man bara rycka på axlarna och intala sig att det är ju roligt att ens bilder uppskattas?

Hur skulle ni ha gjort?

3 thoughts on “Stulen eller otillåtet lånad bild

  1. Hej Tomas!
    Visst är det trevligt att ens bilder uppskattas!

    Så här tror jag att jag gjort. Jag hade tagit kontakt med blogginnehavaren och påtalat att det inte är OK. För min del beror det nog på i vilket sammanhanget som bilden figurerar om jag vill ha den kvar där eller ej. Givetvis ska det stå vems bild det är. Pengar – svårt att råda. Själv är jag en snäll typ, lite för snäll har folk sagt. Om bilden finns med utifrån ett uppenbart vinstsyfte, tja då hade jag definitivt tagit rejält betalt och lite kallt konstaterat att om de inte tycker priset är OK så hade jag helt sonika dragit tillbaka min bild. Skadestånd om det inte vill betala? Jag lämnar den frågan öppen.

    Lycka till! Marie

    1. Tack Marie. De flesta bildstölder sker säker inte i direkt vinstsyfte utan kanske av ren och skär obetänksamhet. Hade man levt på sitt fotograferande hade man säkert resonerat på ett visst sätt. Nu känner jag mig mest fundersam. Därav min frågeställning.

  2. Beror ju på vilket sammanhang bilden hamnat i. Hade det varit i något kommersiellt syfte så hade jag krävt betalt.
    Om det skett i obetänksamhet så hade jag påtalat att man inte får ta bilder hur som helst. Och om dom ska ha bilden där så ska det länkas till mig och talas om att det är jag som fotograferat bilden.

    Har dock inte råkat ut för att någon tagit mina bilder utan mitt tillstånd (tror jag) utan fått frågan innan bilden använts.

Kommentera

