Svensk skog av idag

20090728-_TJA2174

Så här skulle det ju vara… Jag råkade först lägga in denna bild till mitt förra inlägg där jag lovprisar vår svenska natur. Meningen var att dessa träd skulle ledsaga en kort liten reflektion över den svenska skogens situation efter att jag läst Terjes inlägg om hans projekt ”Svensk skog AB”.

Min fundering var att vi är många som nog behöver tänka efter hur det egentligen står till med vår naturliga omgivning. Har vi någon skog kvar att tala om eller är det bara träd vi ser?

Småländsk skog. Den 28 juli 2009.
(Symptomatiskt nog fotograferad i farten på väg förbi mot andra mål.)

One thought on “Svensk skog av idag

  1. Ibland så känns det som om man bara ser träd, att skogen helt har försvunnit. Minnen från förr svischar förbi i skallen när det verkligen fanns skog, inte som nu kalhyggen varvat med perfekt planterade granar i långa rader. Som tur är så finns det några ställen kvar där man kan få en känsla av riktig skog. För övrigt en mycket bra bild som verkligen speglar den moderna skog som man ser mer och mer av idag, träd och åter träd men ingen riktig skog, så känner jag i alla fall.
    Mvh Mats

Kommentera

