Jungfruslända ger tillbaka

tomasjärnetun_blåbandad-jungfruslända

I senaste numret av FOTO (9/2009) finns denna lilla bild publicerad tillsammans med andra bilder som exempel på hur man kan använda sig av motljus. Jag har länge haft den ute på min numera vilande plats på Fotosidan där den fått en hel del positiva omdömen. Nu har jag blivit utlovad en fotobok i honorar, vilket känns lite grann som vore det en lotterivinst. Förra gången en av mina bilder publicerades i ett fotomagasin, den gången i Kamera & Bild, fick jag Lars BygdemarksSverige från ovan”. Det är den största flygfotobok över Sverige som någonsin har gjorts, skriver förlaget. Och visst, den gick inte på långa vägar ner i brevlådan.

Nu är det är bara det att tidningen denna gång vill göra gällande att jag bor i Höör. Vill därför till omvärlden och Postverket dementera detta och påpeka att jag absolut inte gått och blivit Skåning – inte ens flyttat till Skåne (hör du det, Arne?). Bor kvar i Småland och är fortfarande Sörmlänning. Ingen försämring (eller förbättring) på den fronten alltså.

Kommer man nu bara få äran att bli publicerad i Camera Natura skulle man väl närma sig Nirvana? Eller vad säger ni som varit där? Nic?

———

Blåbandad jungfruslända i kvällssolen. Ljungbyholm, Småland, den 22 juli 2006.

2 thoughts on “Jungfruslända ger tillbaka

  1. Tyckte att nåt inte stämde när jag såg i tidningen att du skulle bo i Höör! Grattis till publiceringen i FOTO. Bara känslan av att se ens bild i tryck är häftigt tycker jag. Jag hade lite av en ”Höör-upplevelse” med min Camera Natura bild. Tydligen hade någon på tidningen skrivit mitt förnamn som Nick i stället för Nic. Redaktören hade sett misstaget innan tidskriften gick till tryck, men missat att efternamnet fortfarande var felstavad. Ingen stor sak tyckte jag. Vetskapen om att min tryckta bild exponerats för Camera Naturas läsekrets var nog så häftigt!

  2. Jag kan förstå att de misstog dig för en skåning. Det är så mycket mjölk och honung i dina färgbilder och dina svartvita är lika nyansrika som den skånska myllan. Det kanske bor en skåning långt ner i dina sörmländska gener ändå. 😉
    Gratulerar !! Får väl köpa FOTO nu när det är en bra bild i den åtminstone.

Kommentera

