I vissa landskap fastnar landskapsbilderna lättare

TomasJärnetun20090728-_TJA1657-2

Vad jag menar är att i öppna och storskaliga landskap, som i detta fall på östra Ölands strandängar, blir landskapsmotiven ofta mer uppenbara. Sedan är det en helt annan sak att bilderna inte alltid uppenbarar sig för den skull. Jag kan känna att jag skulle behöva fler träningspass för att känna mig riktigt hemma i landskapsfotografin, den i många stycken mest komplicerade delen av naturfotografin.

Gryning vid Runstens sjömarker, Öland, den 28 juli 2009.

8 thoughts on “I vissa landskap fastnar landskapsbilderna lättare

  1. Visst fastnar landskapsbilderna lättare i vissa (öppnare) landskap. Jag vill gärna fotografera häftiga landskapsbilder i skogen, men tycker det är mycket svårt.

  2. Hmmm ! jag var på Öland i somras men det blev aldrig någon riktigt bra landskapsbild. Hamnar ofta i valet och kvalet mycket himmel eller mycket mark. Ibland kan det vara svårt när det är öppet landskap också. Här har du hittat element som gör bilden intressant. Siffran tre återfinns ofta i dina bilder.
    Härlig känsla av vidd fastän den är i stående format.

  3. Tycker att du lyckats alldeles förträffligt, det Öländska landskapet tycker jag inbjuder till mycket spännande landskapsfotografering med sina mäktiga vidder och karga natur. Det som jag tycker är det svåra med landskapsfoto är att på ett vettigt sätt fånga och förmedla känslan och intrycket man har när man är på plats. Att få ner vidden och storheten till en tvådimensionell liten fyrkantig ruta, däri ligger svårigheten enligt mig…men också utmaningen 🙂

    Mvh, Jörgen

  4. Personligen måste jag försöka känna av platsen riktigt väl för att få till bilden som jag känner och ser. Öland är en perfekt plats för övning av denna typ av bilder och jag tycker din bild är underbar, det är en landskapsbild som heter duga!
    Morgan

  5. härlig bild du fått till minsann! bra jobb och visst är öland ett bra ställe! likaså österlen med sitt fina öppna böljande landskap. även här hemma i södra halland erbjuds det fina vyer.

Kommentera

