Utmaning: Att tolka en annan naturfotograf

TomasJärnetun20090819-_TJA4747-2

Utmaning av Terje Hellesø.

Jag hade för en kort tid sedan turen att springa på Jan Töves fantastiska debutbok ”Speglingar” (1996) på ett antikvariat här i stan. Jag blev alldeles såld när jag satte mig ned och studerade hans bilder och texter i detta praktverk. I den bild jag valt har jag kanske ändå hämtat mest inspiration från hans senare bok ”Bortom redan” (2001) även om det kanske inte är en uppenbar tolkning av Töves variationsrika mästerklassfotografi. Jag föll vid detta tillfälle för den ostrukturerade röran i hemmaåns lugnt rinnande vatten, den som skapas av vattenspeglingar, virvlar, löv och skräddare. Bilden försöker spegla naturens spretande uttryck till följd av alla slumpmässiga händelsemönster – den ogreppbara oreda vi som seende människor genast försöker finna mönster och strukturer i, vilket beskrivs så uttrycksfullt i nyss nämnda bok. Så den kvardröjande frågeställningen blir alltså om naturen i denna bild är strukturerad eller inte. Här finns ju trots allt symmetriska ringformer, tretal och komplementfärger som balanserar varandra och kanske mer därtill. Eller finns de bara där för att vi tolkar omvärlden på detta sätt? Vad vet jag?

”Vattenfärger”, S:t Sigfridsån, Småland, den 19 augusti 2009.

4 thoughts on “Utmaning: Att tolka en annan naturfotograf

  1. Hej Tomas
    Finstämd bild, skall inte försöka tolka mer…. men jag tror fast på att vår hjärna har en alldeles speciell förmåga att ”se” ansikte och andra former som finns eller tom inte finns … that´s the way we are !

    Ha de´
    Thorsten

  2. Bilden känns absolut ”Töve” tycker jag, du har tolkat en nyansrik spillra av naturen på bästa ”Töve´vis”. Den ringar in dom kaosartade strukturerna som finns i naturen men utan slentrian och godtycklighet, vilket gör att den lyfter och påvisar ordningen som finns där i den skenbara oredan – och det är väl det som är parollen i boken ”Bortom redan”.

    Mvh, Jörgen

  3. Jag ser ju vad jag ser och vet hur jag själv resonerat. Men att också få höra vad ni ser och upplever är ett lyft. Era kommentarer glädjer mig verkligen.
    Kul att få höra att ni Andreas och Jörgen upplever en Töve-känsla över bilden. Det kändes nämligen inte självklart för mig själv att det skulle gå fram.
    Och Torsten, som likaledes varande naturvetare håller jag naturligtvis med dig. Det är väl just våra nedärvda beteenden och sätt att tolka in vår omgivning som hjälper oss att skapa upplevelser. Kul att höra ifrån dig!
    /Tomas

Kommentera

