Lästips

Tack Lars Andreas för ett av de bästa inlägg jag har läst på länge! Jag skulle nästan ha kunnat skrivit det själv. Nej, det skulle jag ju inte. Jag hade aldrig kunnat få till lika väl. Dessutom kan jag inte skriva på norska. 😉
Nej, allvarligt talat, jag delar dina åsikter helt och hållet och vill särskilt lyfta fram två av dina påståenden.
Det första att människan med säkerhet levt med en ungefärligt lika stort lass med problem genom alla tider. Skillnaden är bara att när man har svårt att finna tillräckligt med föda, då bryr man sig inte mycket om alla de lyxproblem som vi moderna människor skapat. Som att behöva välja försäkringar, teleoperatörer, skrivarbläck etc. etc.
Den andra saken som jag också är övertygad om är att mycket av de bekymmer vi ser i världen bottnar i vårt egocentriska sätt att se på världen och hur vi därmed agerar. För en art som människan med så stor kapacitet att förändra sin omgivning kan detta leda till mycket…
/Tomas

Kommentera

