Att presentera sina bilder

TomasJärnetun20090929-_TJA7273

Jag vet att många av er har ställt ut era bilder på ett eller annat sätt. Eller producerat riktigt genomtänkta bildspel med era bilder. Själv äger jag inte denna erfarenhet, men självklart finns det ju en lockelse i att lyckas plocka ihop ett sammanhållet material som fungerar och som lyckas fånga sin publik. Men just i detta ligger också det som hittills varit en oerhörd svårighet för mig personligen. Jag kommer aldrig så långt om jag inte först och främst kan lyfta fram ett fungerande och intressant tema. Jag vill inte bara göra någon sorts best-of-mig-hittills-utställning. Kommer jag nu bara på Idén (den med stort I) så har vi nästa bekymmer. Beslutsvåndan när det gäller att välja ut bilder. Jag som inte ens lyckas plocka ut bilder att skicka till labb för att göra egna papperskopior av. Hur skulle det kunna gå? Det är väl också den främsta anledningen till att jag inte heller ens lyckats skapa mig ett webbgalleri, vilket är något jag länge gått och funderat på. Då ska man ju förutom att välja ut bilder också välja layout på sidan och man ska välja rätt webbdistributör. Hujedamej!

Om man nu ändå börjar med det sista och vill skapa sig ett litet webbgalleri, hur skulle ni göra, eller hur har ni gjort? Har ni några egna goda erfarenheter får ni mer än gärna lämna några små råd.  Jag funderar i vilket fall som helst på en layout i stil med detta.  Det är en testsida baserat på ett par favoritbilder utan egentligt sammanhållande tema (med tanke på vad jag precis skrev). Ska jag fundera vidare?

Safsa (Osmunda regalis) vid S:t Sigfridsån, Småland, den 29 september 2009.

16 thoughts on “Att presentera sina bilder

  1. Du ska helt klart fortsätta tycker jag 🙂 Layouten som du börjat på håller. Nu är jag absolut ingen expert på detta utan går mer på känsla och vad jag tycker om när jag klickar mig fram till ett webbgalleri. Kateogier av något slag är alltid tilltalande, gärna med ett tema inom varje kategori. Inte för många bilder – den enskilda bilden har en tendens att försvinna i massorna, plus att det finns risk att man inte ”orkar” vänta på att alla ska laddas upp. Konstigt nog tycker jag (som aldrig beskär med förutbestämnda mått) om när det är någorlunda samma format på bilderna på sidan. Kategorierna kan ju heta något i stil med landskap, insekter och liknande men jag gillar själv när är lite med ovanliga namn, såt som väcker nyfikenhet och gör att man vill kolla närmare. Ett kategorinamn som håller ihop bilderna på ett sätt som gör att man ibland får fundera på vad han egentligen menar – när man kommer på det blir det en aha-upplevelse vilket alltid är trevligt för betraktaren. En flik med nya bilder uppskattas så man inte ”behöver” kolla igenom alla flikar/kategorier/thumbnails igen 🙂 Det var väl det jag kom på så här på störten.

  2. Håller med Marie, DU HAR HELT SÄKERT MÅNGA BILDER PÅ LAGER ! Just go on i samma still, men det är enligt mig också viktigt med kategorier – själv har jag ALLDELES för många bilder per katergori puhhhh. Layout och smak skall man inte diskutera så där får du gå på känsla, men själv har jag alltidlite svårt med helt svarta bakgrunder – men det är jag ! Jag är säker på att du lyckas producera något fint – det vet jag från dina bilder. Ha de CU Thorsten

  3. Första gången jag kollar din blogg och måste erkänna att jag inte hajar nånting av din tveksamhet. Oerhört fina bilder, layout och utseende på din testsida tycker jag är elegant och snygg. Ut med fler bilder, för hundan!

  4. Jag tycker att layouten på webbgalleriet ser bra ut. Estetiskt och tillräckligt diskret för att inte sno uppmärksamhet från bilderna.

    När det gäller utställning, webb och allt möjligt sådant har jag en förmåga att fastna i att saker inte blir av för att jag har för högt ställda ambitioner på form, innehåll och tema mm mm. Jag bestämde mig för att det inte går att bara fastna på det sättet. Då blir inget av! I stället försöker jag med ”learning by doing”. Har man en webbsida, så har man något att utveckla, förbättra (och i värsta fall lägga ned!). Har man en utställning så får man en massa erfarenheter och en del feedback från folk som besöker den (även om idén bara har ett litet i). Och då är man så mycket bättre förberedd inför nästa utställning.

    Du Tomas har några av de bästa bilderna jag sett på nätet – överhuvudtaget. Du verkar dessutom ha många intressanta tankar som jag tror att andra gärna tar del av. Därför tror jag att du har väldigt bra förutsättningar för att lyckas med både utställning och webbgallerier.

    Som en klämkäck skotillverkare en gång uttryckte saken – Just do it!

  5. Tack Marie, Thorsten, Mats, Lars och Nic som kommenterat så här långt.
    Det är nog inte så mycket att jag inte tror att mina bilder håller för att visas upp. Jag bjuder ju ändå på lite via denna blogg. Men jag behöver nog en ordentlig rövspark för att ta mig samman och ställa samman något lite mer sammanhållet, om man säger så. Där har ni hjälpt mig.
    Men nöjd har jag inga stora förhoppningar att bli. 😉

  6. En skön bild du visar upp!
    Nu är jag ingen expert, har samma tvivel som du över mina bilder…
    Men när det gäller webbgalleri så kör jag själv ”greatest hits” dvs de bilder jag tycker håller oavsett sammanhang. Däremot är jag väldigt dålig på att uppdatera det galleriet. När det gäller utställningar så försöker jag hitta bilder som hänger ihop. Nu i Vårgårda så har jag två skärmar där tänker jag ställa ut några svartvita finnmarksbilder på en skärm och så tror jag det blir några fågelbilder på canvas på den andra, sen har jag en Ren som jag gärna skulle vilja ha med… men jag vet inte hur jag ska få ihop det än, vi får väl se hur det blir 😉
    /P

  7. Vad vill du med dina bilder ? Visa att du är en bra fotograf ? Berätta en historia ? Förmedla ett budskap ? Påverka ? Det finns säkert en berättelse bakom de flesta av dina bilder. Jag tror du kommer att se den om du samlar ihop dem och tittar på dem samtidigt. Du har ju många viktiga tankar som förtjänar att illustreras och förstärkas med en bild. Jag upplever ofta att dina bilder handlar om framtiden, kyrksvalan, eken, nyckelpigorna är några sådana exempel.

    1. Uppskattar ditt stöd, Arne. Kan nog behöva hjälp på traven att analysera mina egna alster inser jag. Jag tycker inte jag har några bra svar på frågorna du ställer upp här, men jag inser att det bland annat är just detta jag behöver få klart för mig. Kan dock hålla med dig om framtiden – man har ju ett naturpatos, om man får använda sig av ett sådant begrepp när man diskuterar med en språkkännare. Man vill ju helt klart att de naturbilder man tar ska väcka de känslor man själv känner inför de företeelser man nu väljer att avbilda. Och vår gemensamma framtid är väl inte precis ett uttömt ämnesområde.

  8. Detta var ett intressant inlägg som jag tror att många känner igen sig i. Jag tänker både på det där med ”duger mina bilder?”-frågan eller självförtroende och det mer konkreta ”hur går jag tillväga?” med webgalleri eller utställningar. Personligen funderar jag mycket på båda frågorna och svaren varierar varje dag!
    Båda frågorna bottnar kanske i en ännu större och svårare fråga: Varför fotograferar jag/du/vi? Vad vill jag säga med mina bilder? Frågan är väldigt jobbig men kanske, tänker jag, måste man ha en någorlunda tydlig svarsformulering för att sedan kunde vara tillfreds med projektidén? Visst kan man sätta ihop teman med fågelbilder eller höstfärger och detta kan vara svaret på varför man fotograferar. Andra vill ha bekräftelsen.
    Personligen behöver jag jobba mer med genomförande och slutförande av projekt snarare än att komma på idéer. Jag ser det nästan som en lång golgatavandring när jag plötsligt vet vad jag ska göra och ”måste” göra det – jag tröttnar. Det roliga är ju att komma på idéer! Jag försöker stänga av tristessen och ”just do it”. Men det är inte lätt.

  9. Bästa (enda?) sättet som jag får mig att genomföra ett projekt är att ha en tidpunkt, en deadline. Jag slänger mig ut och lovar/bokar/åtar mig att genomföra något, sen kommer arbetet och inspirationen! Och en del svett och osäkerhet, men det får man ta, för det är kul när det blir något av ens bilder och man får möta en publik irl.

    När det gäller webb så är jag inte förtjust i att vänta på snygga flash-animeringar. Jag vill se bilderna snabbt och enkelt. Om du använder Lightroom så är det lätt att exportera snygga html-gallerier direkt ut på webben.

  10. Jag har en förmåga att slänga in för många bilder i mina gallerier, särskilt kustbilder. tror att jag skall göra om mitt galleri och banta ner. Hitta en röd tråd genom bilderna är alltid trevligt, själv är jag för ”spretig” i mitt fotande för detta! Arkivet får växa mer först, eller fotografera en längre period mer i projektform

    1. Håller helt med dig. Lyckas man med konsstycket att få en naturlig koppling mellan de bilder man väljer ut så blir intrycket större. Vi får jobba på’t!
      Tack för din kommentar, Magnus.

Kommentera

