Än är inte höstens färger skingrade

TomasJärnetun20091012-_TJA8275

Nej, sanningen är väl att de kommer att ligga kvar ett bra tag till.

Jag skrev för en tid sedan om hur medvetenheten och kopplingen till vår natur har förändrats på senare tid (tidigare inlägg). Ett uppenbart och alldeles påtagligt tecken på detta är hur det börjar att se ut i skogar, parker, längs gatur och vägar runt omkring oss. Skräp överallt! Mycket beror naturligtvis på att många av oss inte längre bryr oss. Det är inget problem att jag slänger lite skräp för det kommer ju alltid någon efter mig och städar upp. Men hur galet är inte detta sätt att tänka. Jag är alltid ansvarig för konsekvenserna av mina egna handlingar. Och jag tror att de flesta vill skriva under på att det är ett problem när vi sprider skit omkring oss.

Jag vet också att detta är något som fått Stiftelsen Håll Sverige Rent att verka med förnyad kraft.

Kalmar, den 12 oktober 2009.

4 thoughts on “Än är inte höstens färger skingrade

  1. Visst är det tråkigt när man ser hur vissa ser på naturen – bara som en uppsamlingsplats för skräp. Var ute en sväng i helgen och strövade vid en badplats strax utanför stan och hittade till min stora förvåning delar av ett sönderskuret bilchassi ditsläpat mitt på badstranden. Jag får inte ihop det, varför dumpar man stora tunga och framförallt vassa plåtdelar på en badstrand, oansvarigt är väl bara förnamnet? Förbannad blev jag så det räckte…

    Mvh, Jörgen

  2. det är nog ett av våra större problem? Däremot vad jag tror det beror på, (till stor del) ska jag inte dryfta här.. Tråkigt hur som helst. En dokumentativ skildring du visar.

  3. Vårt förhållande till naturen har nog förändrats – det verkar som människan tappat kontakten med moder jord och det är inte så klokt eftersom det är i samklang med naturen som vi upprätthåller balansen.
    Med allt levande.

    Kameran hjälper till!
    / Imagine

Kommentera

