Måste en bra bild alltid stå för sig själv?

TomasJärnetunDSC_1374

Jag tror nog att många fotografer tycker att en riktigt bra bild är en sådan som klarar att stå på egna ben, alldeles utan förklaringar eller bistånd från vare sig beskrivande text eller andra kompletterande uttryck. Den klarar likafullt att väcka känslor hos, eller kanske till och med ta andan ur, sin betraktare.

Jag håller med om att det många gånger kan vara så, men samtidigt är det uppenbart hur mycket en aldrig så liten extra vink från bildskaparen kan lyfta en bild till nya höjder. Jag tycker alltså man ska bära i minnet att några ord till en bild ofta kraftigt påverkar hur vi tolkar den. Ibland kan en hjälpande text få oss att förstå vad bilden föreställer, vilket kan uppskattas. Och ibland är det mer än så – många betraktare kan omöjligt ta in en bild utan att fullt ha klart för sig vad det är man tittar på. Samtidigt riskerar en bildskapares avsiktsförklaring att begränsa möjligheterna för en betraktare att tillåta sig att känna efter fritt hur man faktiskt upplever en bild. Man diskriminerar så att säga ”fel” tolkningar. Förklaringar kan alltså både på gott och ont totalt förändra upplevelsen av bilden i fråga.

Men när man får vara med om exempelvis bild och text som i fulländad symbios tar tag i varandra och skapar en fungerande enhet, då inser man vad man faktisk kan göra för att lyfta sina bilder (ni vet vad jag menar ni som kikat här eller här).

Ur ett mer kommersiellt perspektiv tror jag att en del kallar det att paketera sina bilder. Låter lite ovärdigt kanske, men oavsett vilket så är kopplingen mellan text och bild eller mellan bild och musik/ljud ett område som man borde utforska mer och kanske till och med lära sig att behärska.

(...Som om jag nu skulle behärska fotograferingskonsten… Men som någon sade: ”Den som aldrig tar ett steg framåt kommer visserligen aldrig att trampa i en koskit, men inte heller lämna koskiten som man redan står i.” Nej, det var ingen som sa detta. Det var jag som kom på det just nu. Men det förringar väl inte mitt budskap? Eller?)

Bilden är avdammad från arkivet. Jag säger inget mer om den.
S:t Sigfridsån, Småland, den 30 september 2005.

11 thoughts on “Måste en bra bild alltid stå för sig själv?

  1. Titeln på bilderna har väl alltid haft ett syfte att styra betrakteren åt något håll. Personligen vill jag skapa bilder till texter som visar på vårt historiska samspel med naturen. Om man lyckas med att betraktaren tänker, aha är det så ! eller nä det här måste vara fel ! tror jag att bilden och budskapet biter sig fast lite bättre. Men visst är det väl så att våra sinnen gärna vill stimuleras samtidigt, det märker man ju med dessa tonsatta bildserier. Bilderna och musiken förstärker varandra otroligt mycket. Sen kan man ju undra om det faktiskt går att att förstöra en bild genom fel musik eller text.

  2. Hej Tomas.
    – det finns alltid en fara i att beskriva tycker jag. Ofta kan bilder tolkas och upplevas på så många olika sätt. Beroende på vem betraktaren är. Det jag ser när jag skapar mina bilder ser inte andra ibland. Men de kan se saker som inte jag såg…

    I vilket fall. Din bild här står för sig själv bra. Väldigt spännande bild. / Mats

  3. Jag gillar din bild och är nöjd utan förklaring! Men visst kan ett eller annat ord vara lämpligt i många sammanhang som förstärkning. Beträffande upplevelsen av en bild tycker jag definitivt att denna kan förstöras med fel text och absolut med fel musik. I ett bildspel är ju det ideala att bildens klang och rytm samverkar med samma parametrar inom musiken (eller medvetet ställs på tvärs…).

  4. Bild med/utan text och/eller musik – beror inte det på vad bilskaparen vill med bilden?
    Ge bildtolkaren utrymme för egna fria associationer, föra tankarna i en bestämd riktning, använda bilden för att förtydliga en text eller förgylla ett musikstycke.
    Jag tycker inte att det ena utesluter det andra eller att det ena är bättre än det andra. Som jag ser det beror allt på i vilket sammanhang som bilden presenteras. Så mitt svar på din fråga blir Nej, en bra bild måste inte alltid stå för sig själv. Vad är förresten en bra bild? 😉

  5. Magnus :en bra sås reder sig själv……ibland så kan en text höja intrycket, det ena utesluter inte det andra…härlig bild föresten

    Det är dock lite synd om såsen skär sig ….. 🙂
    Tycker nog som många andra att inget utsluter det andra, men det viktiga måste ju vara vad fotografen/författaren har för syfte med just den här bilden/texten, eler ?

  6. tycker nog att en bra och..eller…dålig bild.. visst kan stå för sig själv, men ibland kanske man vill nå ut med ett budskap å då är ju inte en liten hjälpande text fel…alla tänker vi ju så olika ändå….vacker bild förresten.

    <7m

  7. Ibland så kan intrycket förstärkas med text, men inte alltid, det beror på sammanhanget. Ofta så tycker jag en stark bild kan stå ensam och tala för sig själv utan text. Personligen så gillar jag inte att ”bli skriven på näsan” för en bild kan ha en arsenal av olika tolkningar och ingen är varken rätt eller fel. Bilder är lite som konst, det är det obestämda och öppna som gör den intressant.

    Mvh, Jörgen

Kommentera

