Är naturfotografer en samling obotliga naturromantiker?

 TomasJärnetun20080909_TJA4171-2

Det finns naturligtvis lika många olika skäl att fotografera natur som det finns naturfotografer. Något som troligen förenar i princip alla är ändå fascinationen och kärleken till det liv vi har omkring oss och som ju faktiskt också är en förutsättning för vår egen existens. Det kanske då inte är så märkligt när allt kommer omkring att så många människor känner för att skapa bilder som är riktiga sinnebilder för den natur vi önskar vi ständigt hade omkring oss. Naturfotografin fyller helt enkelt ett behov hos många fotografer liksom hos många bildbetraktare som lever i kontakt med naturen (eller med verkligheten i mina ögon).

När Göran Segeholm i en krönika i senaste numret av Kamera & Bild hävdar naturfotografins vacklande hälsa anar jag ett visst avståndstagande från genren som sådan. En öppen fråga är om det sker så mycket mer av utveckling inom exempelvis sport- eller porträttfotografin? Jag väljer nog ändå att tolka Görans ord som varande lite av en spark i ändan på en naturfotogenre som fortfarande engagerar många, även icke-fotografer, men som ändå naturligtvis mår väl av ett stadigt mått av fortlöpande utveckling. Och detta finns ju!

Sedan är det en sak att många, inklusive en annan, nog skulle vinna på att försöka tänka mer idébaserat för att skapa bilder som är mer än bara enstaka utsnitt ur en vacker natur. Och som Göran är inne på i sin krönika att i naturbilderna också utveckla en tydligare koppling mellan mig som människa och min natur.

Nu går vi ut och trampar upp nya spår till naturfotografins ära.
Och fortsätter vara naturromantiker!

Bilden är från Ljungbyån, Småland, den 9 september 2008.

Fler kommentarer till Görans krönika hittar ni här:

16 thoughts on “Är naturfotografer en samling obotliga naturromantiker?

  1. Ja jag kan ju egentligen bara tala för mig själv, och jag kan nog villigt erkänna att jag är något av en obotlig naturromantiker 🙂 På gott och ont så formar det min syn på naturen och vad jag anser vara skyddsvärt, men det är också ett sätt att se naturen från en helt annan utgångspunkt som inte bara ser till den rent materiella och ekonomiska nyttan av naturen.

    Ibland kan naturromantiken ta ut svängarna rejält och få närmast sakrala övertoner – ett snävt idealiserande som trotsigt utesluter mänsklig närvaro. Kanske att det är det som ligger naturfotografin i fatet – en tydligare koppling mellan människa och natur kanske kan lyfta den till en helt annan nivå. Men är det då naturfotografi? eller blir det då något annat – porträttfoto kanske? Är naturfotografi endast ett avbildande av naturen utan mänsklig närvaro – här haltar det någon stans. Det finns så mycket olika motivkategorier som bär på sina egna oskrivna lagar om vad som får göras eller inte får göras. Väljer du dom motiven så är du sportfotograf, eller stadsmiljöer så är du gatufotograf och då ska man inordna sig i det snävt specifika tänkandet om hur en bild ska vara. Det enklaste är väl att bara kalla sig fotograf och välja dom bilderna som berör en och sedan låta bli att spalta upp och kategorisera motivgrupper och släppa på prestigen för att få ett öppnare förhållningssätt till det som vi kallar naturen och naturfoto….för hur vi än vrider och vänder på det så ingår människan som en del av den obrutna helhet som naturen bör ses som – det är först när vi ser helheten som vi förstår sammanhangen och vår brännande beroendeställning till naturen och dess livsavgörande ekosystem.

    Mvh, Jörgen

  2. Det finns en tröttnad i alla företeelser, en drift att ständigt bryta nya gränser och tabu. Ser man historiskt tycker jag det största värdet är att skildra företeelserna som de är just nu för att framtidens människor ska kunna gå tillbaka och se på det som var och lära sig av det. Du har skapat en fantastisk bild här. Den känns som en höstbetraktelse från ett mikroskopiskt perspektiv. Jag tycker den är en av dina många toppklassade bilder.

  3. Det är alltid lika trevligt att vara här inne och läsa… Du skriver mycket tankvärt och visar fina bilder…

    Vad är naturfotografi ? Vad är natur ? Det är nog två frågor man kan diskutera tills kameran har fått så mycket damm på sig att man får köpa en ny….

    Nu har jag inte läst hans artikel och hittar den inte på de länkar du skrev i inlägget men vad jag kan förstå så menar denna Göran att naturfotografin inte utvecklas utan snarare gräver sin egen tråkiga grav…. Att det kanske har skett en ändring men inte en positiv ? Har jag rätt, det vet jag inte..

    Men när jag läser inlägget Magnus Lindbom gjorde så skrev han att Göran menade på att äventyren har slutat….

    Vi måste först se varför man ägnar sig åt naturfotografi tror jag ? Det finns nog lika många skäl som fotografer…. Jag kan i denna mening förstå Göran i en liten del… Vad jag har märkt sen en tid tillbaka är att det är väldigt populärt att färdas i bilen, letandes efter djur ute på åkrarna och fotografera… Detta är väl inget nytt på så sätt men det är nog nyare än fotografiet 🙂

    Jag säger inte att det är fel, själv lyfter jag extremt sällan kameran om jag sitter i bilen utan föredrar att röra på mig, utforska och ägna mig åt små äventyr… Men för mig är upplevelsen viktigare än bilden, och endel kanske inte ser upplevelsen som något utan bara är ute efter bilden ? Äventyr behöver inte heller vara att man går omkring i ödemark i 6 veckor utan mat och slår ihjäl älgar med kameran för att överleva… Ett äventyr kan man ha vart som helst, hur som helst… Både fysiskt och psykiskt… Både i bil som i skog….

    Varför alla dessa rätt och fel ? Finns det några sådana ?

    mvh // johannes

  4. tänkvärda ord och en vacker udda bild! blir förbannad när jag läser görans uttalande! vilket och vad utvecklas mer i annan fotografering än naturfoto! ??? rent skitsnack

  5. Jag blev besviken på Göran när jag läste krönikan. Riktigt förbannad. Jag är öppen för alla bildstilar. Gatufoto, pressfoto, konstfoto gjorda i datorer m.m.m.m

    Hur skulle det se ut om någon etablerad naturfotograf skulle säga att bildjournalistiken är död, eller vid dålig hälsa! Fota natur istället, typ! Kommer inte att hända…jag är säker!

    Jag har gillat Görans tankar om bild. Han kan skriva bra om uppfattningar. Människan är det yttersta väsnet… Natur…vem fan behöver natur…och bilder av den? Korttänkt och torftligt. Ser fram emot lite nyskapande inom bildjournalistik nu…Har mycket tidskrifter av äldre årgångar…Det mest osmakliga var att krönikan kom i en tidning där naturfotogrfi presenterades, klassisk naturfotografi, bra sådan. Redaktionen gjorde en riktig miss! Min prenumeration gick ut för en tid sen. Har köpt lösnummer…Tidningen Foto är betydligt bättre. Där finns en proffessionalism! Mera Teori Göran…Mera…

  6. Har lite svårt att ta Göran och Kamera & bild på allvar, ärligt talat. När jag sist läste tidningen, vilket iof var längesedan, handlade den mer om teknik än om bild och var smockfull av reklam.

  7. Ett bra inlägg här Tomas!
    Personligen kan jag känna att dom traditonella naturbilderna börjar försvinna, det är sällan jag ser dom iaf. Jag tycker ibland att det börjar bli lite för mycket med den här ”nya” fotostilen. Fast kanske det i gengäld finns för mycket av den traditonella fotostilen, det är en fråga som är svår. Vi har alla olika smak på bildstilar och det finns inga rätt eller fel inom fotografi och det gillar jag. Angående utvecklingen inom sport osv är nog svår att få igång där jagas det bara perfekta bilder med skärpa och kändisar, jag tror att det måste komma fram någon modig fotograf som vågar sticka ut med en ny bildstil. Jag såg tex ett bildspel av en fotograf som tog sportbilder med en Lensbaby och dom bilderna föll jag för direkt, tror det var via Fotosidan jag hittade det. Allting handlar nog bara om att våga i slutändan vad du än är för fotograf.
    Morgan

  8. Hej Tomas … la denna kommentar på Terjes blogg, men kom att tänka på att det nog är här den egentligen borde varit ! Mvh Thorsten

    Tyckte först att ”den där Segeholm” var en märklig typ att döma av alla inlägg; hur kunde han klanka ned så på ”vår” fina naturfotografi? Men som vanligt är det rätt nyttigt att läsa inlägg i original. Tog en penna och markerade alla ställen han faktiskt säger JAG eller möjligen VI (men underförstått jag) tycker si eller så …. Till min förvåning fann jag bara två (eller möjligen tre om man inkluderar rubriken) meningar där han faktiskt uttrycker sin mening ??? Han ger en eloge till både äventyrsfotgrafin och Adamsfotgrafin (kanske mest som historisk företeelse) och det enda konkreta han säger är att ”vi vill ha mer uttrycksfull fotografi som handlar om hjärta och smärta och hur det är att vara människa”. Jag läser febrilt, för på slutet måsta han väl ändå säga vad han tycker eller vill, men jag finner inte ens en antydan om det !!! – om naturfotografer i allmänhet behöver en spark i baken för att tänka till lite så är det ok med mig och jag tror inte man behöver ta så illa upp; det finns alltid några som går sin egen väg (som exvis Mr H) och därmed påverkar andra; men alla har sin influenser någon stans ifrån, även Mr H! Jag kan faktiskt inte se vad skribeten specifikt vill och då är det ju lite svårt att argumentera 😉
    En helt annan sak är att jag gärna ansluter mig till att naturfotografin spelar en mycket viktig roll för många av oss, men av olika skäl! Som vanligt måste man väl fråga sig vad bilden skall användas till innan man ”dömer”, eller ?
    Bottom line – det är intressant hur så ospecifik kritik kan utlösa så mycket specifik kritik …. men det kanske är ett symtom i sig …..

    1. Tack för kommentaren – trevligt att läsa ditt ”nya” budskap; ibland vet man inte om det är en själv som är trött eller någon annan – kommunikation är inte alltid lätt, det vet jag av egen erfarenhet! Ha de´ Thorsten

Kommentera

