Midvinterfirande

Denna snart årsgamla bild får symbolisera det som ursprungligen var anledning till vårt nordiska julfirande. Det vill säga innan julen kom att handla om gemensamma ansträngningar för att förbättra vår bruttonationalprodukt genom de solidariska handlingar som vår moderna köphysteri väl handlar om. För alldeles oavsett om det är Kristi födelse eller ett hederligt midvinterblot man vill fira så håller vi väl oss ändå fast i en värmande omtanke om vår omvärld, våra nära och om oss själva? 😉

En riktigt god jul och ett gott nytt år på er allesammans önskar jag er så här på årets kortaste dag!

17 thoughts on “Midvinterfirande

  1. Men detsamma till dig…..önskar dig å de dina en lugn å fridfull jul..
    …vilken passande symbolisk bild för både det ena å det andra…

    /Mona

  2. Ja jag firar nog egentligen mest min barndomsjul om jag ska vara ärlig, varken oden eller jesusbarnet är det första jag tänker på när jag klär julgranen. Det är minnen som lever upp och det stilla lugnet som är jul. En fridful jul önskar jag dig och de dina.

  3. Hoppas julen/ ljuset varit bra!

    Fin ljusbild. Kanske mötet mellan träden får symbolisera de två traditionerna som mötts och blandats ljusets och julens högtider.
    Idag märktes inte att vi nu går mot ljusare tider. Naturen var inbäddad i fukt, dimma och gråmulet mörker.

    /Anna

Kommentera

