Herr Tomas Järnetun på Darkrooms in Northern Light

En skepnad filtrerad av himlens tårar

Nu finns mitt första inlägg som jag kallar Trädens talande tystnad publicerat på den norska fotobloggen Darkrooms in Northern Light. Så här beskriver man själv sidans inriktning och dess intentioner:

Ny Norsk fotoblogg lanseres nå, der vi fokuserer på de fotografene som har en egen personlig stil. Dette er fotografer som skiller seg ut i mengden av utøvere, og som utfordrer seerne på mange plan. Deltagerene på bloggen har alle forskjellig ståsted og erfaringer, og er nøye plukket ut til å delta. Om en skal si noe som blir felles for alle som deltar blir det at de på en fortrolig og modig måte fastholder øyeblikkene og fanger følelser. Noe som er igjenkjennbart hos oss mennesker, uansett ståsted.

Jag måste tacka Malin Hellesø för att hon lurade in mig.

En skepnad filtrerad av himlens tårar. Gårdby, Öland, den 24 november 2009.

10 thoughts on “Herr Tomas Järnetun på Darkrooms in Northern Light

  1. Gratulerar och bra jobbat! Poetisk och passande bild- och tematitel. Kul att du blivit utvald att få vara med i deras grupp. Du har många spännande bilder med finstämda och tänkvärda undertoner (tycker jag)! Kan man säga att du fångar ett ”nordiskt” eller ”svenskt vemod”? Jag vet inte men jag tycker en balanserad melankoli ofta återkommer i dina bilder.

    Njut av dagen! (Det är väl lönedag i dag också så köp dig en semla eller nåt 🙂

  2. Stort grattis Tomas ! En samling riktigt fina bilder; rötterna är helläckra , men ”Trädens talande tystnad” tar priset i mitt huvud. ha de´ Thorsten

  3. Det är starka bilder Tomas, jag håller med Daniel om att det vilar en Järnetunsk ande över bildserien och ett lätt vemod tycker jag mig ana. Men ofta finns där också ett skarpt ifrågasättande i uttrycket.

  4. Det såg väldigt, väldigt bra ut på DR!! Gratulerar till fin publicering. Jo, jag brukar ju lura fotografer, åtminstone dom bra fotograferna. 🙂 Så är man bra så får man tåla att bli inlurad 😉

    Starka bilder med känsla, mycket känsla!!

    //M

Kommentera

