Föränderligt landskap

I förra veckan tog jag tåget till och från Stockholm å arbetets vägnar. Vad gör en fotograf när det börjar bli lite tråkigt på spåret? Fotograferar förstås. När vi passerade det underbara sörmländska landskapet gjorde jag denna bild genom fönstret på dubbeldäckarvagnen. Strukturerna i himlen är träd i förgrunden som hjälpt mig att skapa ytterligare dimension till bilden.

Bilden är beskuren till 1×2-format för att i viss mån förstärka den horisontella rörelsen, och samtidigt dämpa lite av det kontrasterande lugn som ett liggande bildformat annars ger. Sedan har min sexåriga dotter hjälpt mig att skruva på reglagen vid raw-konverteringen. Jag stannade vid denna bild. Hennes färdiga variant lyser i klaraste grönt, efter att hon hittat vitbalansen…

Föränderligt landskap. Trakten runt Tystberga, Södermanland, den 5 maj 2010.

Tillägg 21:55: Denna bild blev idag presenterad som veckans bild av Terje Hellesø. Stort tack för detta och för den härliga bildanalysen Terje och lika mycket tack till er som kommenterat bilden. Fridens liljor!

19 thoughts on “Föränderligt landskap

  1. Rolig ide´, man riktigt känner hur vi schvissar förbi, och trots detta har du/ni fått till en mycket förtätad stämmning! Lyckat ! ha de´Thorsten

    1. Tack ska du ha, Torsten. Den kritiske kan fråga sig om det är så mycket idé egentligen? Jag tog en bild ut genom fönstret… Men jag är glad att du gillar bilden. 😉

  2. Otroligt snyggt! Grattis till veckans bild… måste åka mer tåg, fast jag riskerar ju alltid att kliva av på fel station du vet…

    🙂 Lasse

  3. Grattis !! Den här bilden gillar jag mycket. Den är dessutom mycket inspirerande då den visar att man kan göra pangbilder när som helst bara kameran är med. Det gäller bara att komma på tanken.

  4. Grattis! den är verkligen annorlunda må jag säga. Och alla situationer kan ligga till grund för fina bilder, precis som denna visar. Toppen!

    /Niklas

  5. Mkt intressant bild och en spännande idé – det gäller att fånga tillfället i flykten.
    Grattis Tomas!!

    Mvh, Jörgen

Kommentera

