Fast i ett ekorrhjul

Jag tänker att det finns två diametralt olika vägar att skapa naturbild. Där den ena fotografen minutiöst går till väga med sina förberedelser för att fånga en bild som man redan i förväg målat upp inför sitt inre, vandrar den andra planlöst omkring och registrerar sådant som man bara råkar att stöta på. En grov generalisering skulle säga att i den första kategorin hittar vi gömslefotograferna och bland de andra makrofotograferna (Jag sa ju att det var en grov generalisering!).

Själv hör jag definitivt till den mer planlösa sorten. Låt vara att jag ofta söker sig till ett område med vissa förhoppningar om bilder av ett särskilt slag, men lika ofta blir slutresultatet långt från vad jag räknat med. Inte tänker jag heller särskilt mycket i termer av komposition och så, utan som regel tar jag mina bilder utifrån en magkänsla. Om man nu inte har glömt den hemma…

I veckan tog jag en kort promenad innan det var dags att fixa kvällsmaten. Jag hade mitt teleobjektiv påskruvat (tänkte om möjligen kungsfiskaren hade hittat tillbaka…). Det hade den inte, men hann inte långt innan denna ekorre dök upp. Någon halvminut sprang den omkring i träden framför mig och några bilder blev till i hastigheten. I denna hade ekorren den goda viljan att placera sig mitt i öppningen som bildats i grenverket. Titeln blev given…

Fast i ett ekorrhjul. Ljungbyholm, Småland, den 13 maj 2010.

Rekommenderat musikval: ZZ Hill, Jr. – Caught In The Trap

Tillägg den 17 maj 2010: Denna bild blev idag presenterad som DENNA veckans bild av Terje Hellesø. Häftigt tycker lilla jag! 🙂

14 thoughts on “Fast i ett ekorrhjul

  1. Bra bild.

    Tillhör väl också den planlösa sorten, blir ofta så att jag bestämmer mig för ett område och vilka bilder jag vill göra och utrustar mig för det. Och lika ofta blir det så att slutresultatet blir något helt annat än vad jag tänkte mig.

    Men sen några veckor har jag blivit något mer fokuserad när jag ger mig ut (undrar vad det beror på 🙂 ) Och jobbar med dom motiv jag tänkt på. Sen när man är klar med dom, kan man ju börja se sig om efter andra möjligheter.

    Och resultatet har ju blivit att dom projekt jag håller på med rör sig framåt mot slutmålet mycket snabbare.

  2. Planlöst eller inte. Den här bilden har helt rätt titel och du har lyckats få med ekorrens fart i ”hjulet”. Både jag och släktingarna som varit här i helgen garvade åt den!

    /Anna

  3. Det ena mästerverket efter det andra, gillar verkligen den här silhuettbilden. Passande titel.
    Intressant läsning, jag är nog en sådan där planerande planlös fotograf 😉

  4. jamen ja, hur många är inte det, fast i det där hjulet. Ang planlös eller ej, det varierar nog från gång till annan, gillar i alla fall din bild 😉

    /Mona

Kommentera

