Månuppgång

Efter att ha sett solens sista strålar belysa alvarets blommande orkidehav möttes jag i den stilla vårnatten av den mest fantastiska månuppgång. Långt borta mot horisonten låg uppenbarligen molnslöjor som i förstone skymde den kraftigt orangefärgade månskivan. När månljuset så sakteliga bredde ut sig över Stora Alvaret fick de tidigare så stilla enbuskarna plötsligt liv…

Månuppgång
Vickleby alvar, Öland, den 27 maj 2010.

Rekommenderat musikval: Damien Rice – Cold Water (2003)

8 thoughts on “Månuppgång

  1. Jag har inte haft möjligheten att komma till Öland ännu under detta året men när jag ser din bild så blir jag bara så sugen på att ta en snabbsväng dit, man saknar verkligen det öländska alvaret.
    Mycket stämning i denna bild.

    Vänligen Mats

  2. Åh vad jag längtar till Öland! Vilken bild! Här känner man verkligen den sköna varma sommardagen som avlöses av den sköna fuktiga nattluften som smyger sig upp ur marken… och så månen… ett stort grattis till en strålande månbild! Sällan skådat mästerverk! Månen helt skamlöst rätt i mitten! Och så musiken! Som en blandning av Sigur Ros och Dido… får mig att tänka på kusin Johan som gillade Dido minns jag.

    Tja, vi har fina solnedgångar, men ni har smaskiga månnätter!

    🙂 Lasse

  3. Öland har alltid en speciell plats i mitt hjärta och ackompanjeras alvarets nattliga dräkt av en uppvaknande guldmåne ja då finns det inte mer att önska för en stämningstörstande naturromantiker 🙂 Nice work!!

    Mvh, Jörgen

Kommentera

