Magnus skriver om ”Fotograf som yrke”

Vill tipsa om några intressanta rader där Magnus Persson skriver om ”Fotograf som yrke

Det har ju aldrig tidigare i världshistorien tagits så många fotografier som det gör just nu. Rimligen bör detta innebära att det också trillar ut ett större antal lyckade bilder per dag än tidigare. När en stor del av dessa är producerade av personer som inte har fotograferandet som sitt yrke är det svårt att hävda annat än att den professionella bildskaparskaran har fått en betydligt tuffare konkurrenssituation. Man kan nog också slå fast att denna förändring nog är ett tåg som inte kommer att vända! Det som återstår för att få pengarna att fortsätta trilla in (för den som nu är lagd åt det hållet) är som jag ser det två saker; marknadsföring (vilket i sanning inte intresserar alla fotografer) och det viktigaste av allt, vilket Magnus Persson också pekar på, nämligen kreativitet. Det handlar om förmågan och viljan att skapa bilder som på ett eller annat sätt sticker ut från mängden.

Frågan hur vi amatörer ska förhålla oss till en situation där vi när allt kommer omkring tacksamt tar emot alla eventuella allmosor vi kan uppbringa för att hålla nere våra röda förlustsiffror är inte alldeles lätt. De bilder jag själv har sålt tillhör knappast mina top-100 vad gäller kreativitet, utan det har handlat om enklare avbildningar av särskilda företeelser som några kunder råkat vara intresserade av. Betyder detta att jag säljer ut mig själv eller den samlade fotografkåren? Känner jag att jag inte vill kännas vid mina egna alster är jag böjd att hålla med, men där är jag som väl är inte. För även om man naturligtvis inte känner lika mycket för dem alla så handlar det fortfarande om mina bilder.

Här är för övrigt en länk till en artikel i tidskriften HavsUtsikt med min senast sålda bild.

One thought on “Magnus skriver om ”Fotograf som yrke”

  1. Jag brukar ställa mig frågan varför jag fotograferar överhuvudtaget. Jag kommer fram till samma svar hela tiden, det är inte för att tjäna pengar. Jag har inte ens tänkt tanken att någon skulle vilja köpa en bild. Så är det iaf idag, så här knappt ett år sedan jag började fotografera. Kanske ändrar jag inställning om någon kommer med en förfrågan om att köpa en bild. För de som hållit på ett antal år och är mer seriös och vill satsa på yrket, så kan jag förstå det hela ur det perspektivet också. Jag är iaf helt övertygad om att bra bilder kommer att ha en marknad även framledes men att de kanske måste nischas som mycket annat i dagens samhälle. Ja det var lite lösa funderingar från en gröngöling. 🙂

Kommentera

