8 blå markiser med änder

Jag känner ofta för att med kamerans hjälp försöka skildra händelser i naturen som kan ge känsla av lite vardagssurrealism à la Lars Tunbjörk. När jag stod vid en av kanalerna i stan och gjorde några traditionella bilder på rödklinten som blommar så grannt för tillfället lade jag märke till dessa gräsänder som tog sig en sväng. De hade kursen ställd mot vattenspeglingen av huset med de blå markiserna och jag kom direkt att tänka att jag skulle försöka fånga dem när de kommit att placera sig just där och kanske kommit att uppslukas en aning av speglingen. Resultatet blev en något udda ögonblicksbild som åtminstone inte jag gjort tidigare.

8 blå markiser med änder
Kalmar, den 18 augusti 2010

5 thoughts on “8 blå markiser med änder

  1. Häftigt! Är det slumpen att de åtta markiserna ”fångade” åtta änder? Jag menar, det ska ju vara ordning och reda i vardagsrealismen men detta var nästan FÖR bra. Läcker bild som jag tycker leker med eller suddar ut gränserna mellan det flytande och fasta i tillvaron. Lars Tunbjörk ska väl ställa ut på Fotografiska snart tror jag.

  2. Åtta markiser och åtta änder i vattenspeglingen. Snygg komposition! Vardagsurrealism skulle jag säga. Det händer ju – nästan – aldrig 🙂 Grattis till ”Bubbelbild” hos Terje denna vecka.

  3. Läckert med så mycket vatten i bilden, och att änderna inte ligger i totalfokus. Många gånger är ju bilder skapade i rent stilistisk anda, det blir så förutsägbart. Upplerver inte det i dina bilder.

  4. Jag läste fel först 8 blå markiser med Ränder 🙂 Vaddå ränder, tänkter jag. Sedan såg jag änderna och läste rätt. Fniss ;)))

    Det är en jättefin bild Tomas! Gillar kombinationen av speglingen och de ospeglade änderna. Sedan sitter färgerna precis där de ska. En bild som man kan titta på länge och det gillar jag 🙂 Härligt!

Kommentera

