Fotografens ögon

Fotografens ögon lägger märke till detaljer i omgivningen som andra ständigt passerar förbi. Det finns fler dimensioner att finna även i de mest triviala miljöer bara man är öppen för dem. Nya upptäckter väntar överallt. Samtidigt kan många av oss fotografer nog behöva lyfta blicken en smula från tid till annan. Man vill ju inte förlora helhetsgreppet i en allt för inskränkt jakt efter de okända världar vi nu må brinna för att fånga.

För nog riskerar fotograferandet att avskärma en från den egentliga naturupplevelsen, omvärldsupplevelsen eller livsupplevelsen eller vad vi nu väljer att kalla den. Vilket missöde om man skulle förlora känslan på vägen när allt kommer att fokusera på att göra bilder i alla lägen. Jag känner själv att man glömmer bort att känna ibland.

Lösningen för mig är inte att ta en paus i mitt fotograferande – men jag strävar definitivt mot ett behagligare lugn och en större eftertänksamhet. Så det så!

Läs även de tankar Jörgen Schön ger uttryck för i inlägget ”Världen genom en tub”. Tankar som fick in mig på detta ny spår.

Den Nya vägen. Trekanten, Småland, den 1 september 2010.

5 thoughts on “Fotografens ögon

  1. Jag kan bara hålla med dig. I jakten på nya motiv kan man glömma bort att njuta av sin vistelse i naturen. Att lämna kameran hemma är också svårt. Det kan ju dyka upp den där möjligheten som man har väntat på länge. Den där bilden man har längtat efter. Kanske finns det en medelväg, men det tar nog ett tag att finna den. Jag hoppas du återkommer och berättar om din nya väg.

    /Gunnar

  2. Så sant så, världen blir bra liten om man endast kan se den genom kameran..att man ser motiv överallt som man gärna vill fota, måla eller på annat sätt avbilda är ju rätt normalt för de flesta som har en liten konstnärsådra i sig….men det får ju inte bli så att man blir blind och döv för sin verkliga omgivning….

    Har gjort som du gör, sökt nya vägar, har ex skalat ner min kamerautrustning ordentligt, använder gärna (nästan helst) min lilla kompaktkamera eller ingen kamera alls..det går det med 😉

    Något som en del fotografer också gör fel..tror jag, är detta eviga prat om foto när man träffar en annan fotograf…som att det inte finns annat att prata om än foto, foto, bilder och foto….inget konstigt egentligen då man har samma intresse, men ändå, måtta med allt.

    Hoppas du trivs längs din nya väg, det gör jag.

    Ha en trevlig helg.

    /Mona

    /Mona

  3. Håller med om det du skriver. Tycker att det är skönt att se världen runt omkring också. Blir ändå fortfarande lika överraskad av vad jag hittar när jag ser genom objektivet. Det är inte alltid den bild jag hade innan.
    Gick förra helgen omkring en stund för mig själv på mossen och bara njöt av stillheten och ensamheten samt allt jag såg omkring mig. Sedan tog jag upp kameran, träffade på kompisarna och njöt på ett annat sätt. Allt har sin tid.
    /Birgitta

Kommentera

