Öppen för tolkning

Man skulle kunna säga att en bild skapas först när den tolkas av sin betraktare.

Eller från ett mer vetenskapligt perspektiv enligt docent Anders Marner, Institutionen för estetiska ämnen, Umeå Universitet: ”När man betraktar en bild så blir den ett varseblivningsobjekt som inte är identiskt med det konkreta objekt som är lika med t.ex. tavlan som materiellt ting. Bilden konkretiseras i enlighet med den estetiska norm som råder i mottagarsituationen.”

Jag undrar då vad denna säger? På ren svenska…

Myrtall.
Knuthöjdsmossen, Västmanland, den 26 september 2010.

14 thoughts on “Öppen för tolkning

  1. Hmm, jag associerar till Sergels torg och tänker att plattan nedanför blivit en isbana.

    Kanske för att jag inte är någon inbiten naturfotograf utan i stället föredrar stadsmiljöer. 🙂

  2. Den här bilden representerar för mig; kräftfiske i Gagern/Gagnaren utanför Västervik. Sensommar/höst, en lom som ropar från andra sidan den spegelblanka sjön, förväntningen darrar i det annars påtagliga lugnet.

    En bild som väcker många fina minnen från en sedan länge, förlorad tid.

  3. Jag ser två bilder utrivna ur en bok. Jag tänker mig tallen som endast ett svart mellanrum. Då blir det en bild som på många plan beskriver två verkligheter. Betraktaren väljer vad som är verkligt.

  4. Det känns lite ”Stopp! Hit men inte längre!” Den statiska stopp-känslan förstärks av det kvadratiska formatet och den centrerade horisonten. Snyggt!

  5. För mig blir det en stark bild. Kanske för jag ser ett kors mitt i bilden som bildas av trädstammen och av skogen i bakgrunden. Kompositionen känns stark och håller mig kvar i bilden. Efter en stund över går korset till att bli ett fönster med ett spröjs i mitten. Det finns 4 delar som jag kan titta ut igenom och studera olika delar av naturen.

    /Gunnar

  6. Det är en bild som för mig visar både avståndstagande men också hopp. Trädet som står där i vägen men samtidigt är en stege uppåt. Ljuset är vackert (och platsen är ju inte heller helt fel).
    /Birgitta

  7. Jag kan mycket ärligt säga att det som Anders Marner sa så förstår jag i princip ingenting, på ren svenska 🙂

    Däremot håller jag inte med dig, jag hävdar att bilderna alltid finns där och skapas hela tiden. Det finns ingen tid, bara förändring..

    Vad säger ovan bild mig. Den säger mig att allt inte måste vara enligt regelböckerna, att allt har sin egen personlighet och att det alltid finns två sidor med en gråzon i mitten..

    mvh // Johannes

  8. 1. Riktigt fin bild ! 2. Egetligen inte så speciellt krångligt – bilden uppstår i ditt eller mitt huvud, hur vi sedan tolkar och därmed upplever den är beroende av all våras erfarenheter. Därför föröker jag mer o mer att göra bilden som jag upplevde den när jag tog den (och inte alltid som den ser ut när den kommer ut på min d-skärm) -kanske inte blev så mycket klarare, eller ?

  9. Era kommentarer och tolkningar betyder mycket för mig. Det är så spännande att få en sådan mångfald av reflexioner till en och samma bild.

    Tack Susanne, Åke, Mattias, Bilal, Jukka, Arne, Marie, Gunnar, Birgitta, Tomas, Johannes, Thorsten & Niklas.

Kommentera

