Ett ögonblick

På väg hem. Uppflugen på en p-skylt som kastar sin skugga mot husväggen en kråka. En bild. Den lyfter. En bild till. En skugga till.

Parkerad.
Kalmar, den 26 oktober 2010.

Tillägg den 1 nov 2010: Bilden blev till en bubblare i Terje Hellesøs Veckans bild-tävling 1-7 nov. Kul!

Bakgrund till bilden: Min bild kommer från veckan då jag av en händelse fick syn på en kråka som satt uppflugen på en skylt när jag var på hemväg. Skylten och kråkan och de omgivande träden kastade sin skugga mot husfasaden. När kråkan ganska omedelbart tog till vingarna var skuggorna kvar…

Det är alltså en form av naturanpassad gatufotografi i detta fall. Lite fascinerande tycker jag det är hur mycket man tycker sig kunna läsa ut av en bild som i sanning är ett riktigt snapshot. Samtidigt är jag medveten om att bilden knappast kan betecknas som lättsmält.

Eftersom skuggorna till höger i bild inte ville rymmas inom bildvinkeln med det objektiv jag använde har jag gjort ett litet minipanorama och förlängt bredden genom att kombinera två bilder tagna i snabb följd.

12 thoughts on “Ett ögonblick

  1. Det är det jag gillar med din blogg. Det är inte bara rånatur hardcore som gäller utan du hittar bilder i alla miljöer och alla verkar vara lika viktiga…

    mvh // johannes

  2. Tack Andreas, Johannes, Åke & Marie! Kul att den går hem hos er kvartett av kritiska bildgranskarögonpar. 😉
    Jag är medveten om att den här bilden kanske inte tillhör de allra mest lättsmälta naturskildringarna. För natur är det ju, om än inte ”rånatur hardcore”… 🙂
    /Tomas

  3. Spännande och läckert, på min bildskärm försvinner kråkan nästan helt mot det mörka fönstret så det man till en början ser är bara skuggan av den. Det förhöjer verkligen upplevelsen av bilden, riktigt snyggt 🙂

    /PJ

Kommentera

