Flugsnapparsvansdans

Har tidigare skrivit om att det verkar vara ett magert rönnbärsår här i östra Småland. Det har inte hindrat sidensvansflockarna att komma hit. När inga rönnbär står till buds så provianterade de i stället på olvonens klarröda bär och dessutom upptäckte jag ett beteende som jag aldrig blivit vittne till tidigare. Som stora och klumpiga flugsnappare gjorde flera sidensvansar små utfall för att fånga de insekter som var i rörelse. De lyckades verkligen också med denna bedrift.

Sidensvans (Bombycilla garrulus) med insekt.
Trekanten, Småland, den 23 oktober 2010.

6 thoughts on “Flugsnapparsvansdans

  1. Hmmm – annorlunda bild ….

    I helgen har jag åkt förbi flera skyltar där det stått Trekanten på min vägg till och från Öland. Är det inte dags för en träff snart 😉 ?

    1. Om du bara hade sagt till så hade jag ju kunnat stått ute vid 25:an och vinkat. 😉
      Annars kommer jag troligen till Vårgårda på lördag – då kanske vi möts? (Gäller Lasse och alla andra också) 🙂
      /Tomas

  2. Verkar vara allätare – bär, äpplen, insekter. Kanske tur för annars skulle de väl stryka med ett så här rönnbärsfattigt år.
    När jag var i Trollskogen på Öland för någon dryg vecka sedan verkade de ha en förkärlek för döda tallar. Där vet jag faktiskt inte om de hittade något ätbart alls.

    /Anna

Kommentera

