Fotografiskt bildskapande – en hobby eller ett sätt att leva?

Smaka på ordet hobby. Inte låter det särskilt spännande. Hobby. För tankarna till något lättsamt och halvt om halvt oseriöst. För många kan möjligen fotograferandet vara begränsat till att vara just en hobby, om det nu inte till och med bara är ett sätt att halvhjärtat fånga lättförgängliga minnen vid spridda och sporadiska tillfällen.  Andra samlar på prylar och dyker med hull och hår in bland fotokatalogerna. Sedan finns de som främst samlar motiv av skilda slag och använder kameran som redskap för denna strävan. För dessa fotografer är kanske bildens motiv viktigare än bildens uttryck.

Jag vill inte låta fördömande eller nedlåtande utan jag ställer bara en öppen fråga hur man förklarar för alla understundomfotografer att det kan finnas en djupare mening med att göra bilder? För mig är det fotografiska bildskapandet något större. Det är ett sätt att se på världen. Det är en passion. Men också ett sätt att vara. Ett sätt att leva. Mitt sätt att leva.

Ett östgötskt vinterlandskap tolkat från tåget
Kisa, Östergötland, den 22 februari 2010

4 thoughts on “Fotografiskt bildskapande – en hobby eller ett sätt att leva?

  1. Spännande bild och bra skrivet. Vet inte heller hur eller om det går att förklara för de som inte ”lider” av samma passion. Jag vet att i perioder när jag inte har tid att ge mig ut med kameran så mår jag sämre inombords.
    /P

  2. Jag tror att det alltid kommer att vara svårt att förklara för någon som inte har samma passion/livsstil. En personlig reflektion är dock att jag hade nog inte helt förståt dig för en ca 3-4 år sedan … men o andra sidan fotograferade jag inte ca 200 dagar om året på den tiden ! Ha de bra Tomas ! // Thorsten

  3. Men må andre skjønne det? Er ikke det viktige at du får gjøre ditt? Det er vel bildeskapingens magi som er drivkraften, ikke andres erkjennelse av den personlige drikraften? Jeg er med på at å få annerkjennelse for resultatet kan være viktig og inspirerende, men ikke for selve prossesen?

    Mvh Andreas

  4. Intressanta tankegångar! Jag har själv funderat över detta många ggr och kommit fram till ungefär samma slutsats som du. Härligt kreativ bild här ovan! 🙂

Kommentera

