Hur är vi mot oss själva och mot andra

En känd norsk fotograf skriver i dagarna om vissa medmänniskors förmåga och obegripliga behov att trycka ner andra för att på så sätt möjligen framhäva sig själva. Jag känner precis som denne fotograf att jag omöjligen kan vara medvetet elak mot någon annan människa. Jag kan inte heller påminna mig att jag varit det heller. Däremot vet jag att jag genom mitt oförstånd, klumpighet eller någon av mina övriga oförmågor har sårat människor i min omgivning – vilket smärtar mig att behöva erkänna. Men jag önskar verkligen alla andra allt gott.

Bakom de mänskliga persiennernas förmörkande nät döljer sig ljuset – och med det kärleken till våra nästa.

Livet utanför
Kalmar, den 24 mars 2011

Kommentera

