Fotografiska reflektioner

Albert Watson, Edward Burtynsky, Jacob Felländer är namnen bakom de tre nu aktuella huvudutställningarna på Fotografiska i Stockholm. Mitt premiärbesök häromkvällen lämnar mig imponerad över de ändamålsenliga lokalerna och de inspirerande utställningarna.

Allra starkast intryck denna gång gjorde Burtynskys OIL om vårt världs beroende och anpassning till det svarta guldet – hur det har skapat många av våra samhällsstrukturer och hur utvinningen, användningen och efterlämnandet har förändrat och skadat vår jord.

Watsons bilder spänner från kändis- och naken- och modefotografi, över stilleben till renodlad landskapsfotografi. En mängd olika uttryck ryms på en och samma utställning från en och samma fotograf. Allt är inte min grej, men vilken otrolig bredd som uppvisas av en av världens mest välrenommerade fotografer.

Stockholm var sig inte heller riktigt likt efter att ha sett Jacob Felländers multiexponerade bilder. Det är inte alltid jag går igång på bilder där jag upplever att ett fotografiskt tillvägagångssätt tar större plats än själva slutresultatet i fråga. Felländer har rest runt jorden och gjort multiexponeringar som på en och samma remsa film innehåller avtryck från från världens alla hörn. Det kan man ju göra om man har resurser till det. Men i detta fall blir jag minst sagt imponerad över de panoramabilder som kommit ut ur kameran.

Vy över Skeppsholmen
Stockholm, den 10 maj 2011

6 thoughts on “Fotografiska reflektioner

  1. Var själv där för någon månad sedan och visst är det fina lokaler. Liksom du blev jag imponerad av Watsons bredd, men allt föll mig inte i smaken. Däremot gillade jag skarpt Sarah Moons bilder som hängde där när vi var där. Intressant bild du visar, mina tankar går till någon kustby vid Medelhavet.
    /Jukka

  2. Har inte hunnit med Fotografiska ännu, men det kommer väl. Vilken underbar pastellabstraktion av Skeppsholmen!
    /Per

  3. Hallå där Tomas.
    Va kul att du tittade in till oss och tog dig tid att lämna en kommentar.
    Instämmer i vad du skriver om Burtynskys bilder. Skrämmande och vackra på samma gång.

    Gillar bilden i ditt inlägg här, men för övrigt så grep inte Felländers fotografier tag i oss såsom de övrigas gjorde.

    Ha det gott!

Kommentera

