Är jag enkelspårig?

Har under söndagskvällen blivit bjuden på bildvisning med de norska fotograferna Rolf Sørensen och Jørn Bøhmer Olsen. Mycket trevligt smågnabbande snack bistod herrarna med till en uppsjö av bilder av vitt skilda slag. Var det något budskap vi åhörare fick med oss var det att det är tillåtet att göra alla typer av bilder utan att behöva fastna i något särskilt fack.

När festivalgeneral Terje Hellesø presenterade mig under lördagens invigning av Mullsjö International Photo Festival fick jag epitetet ”underfundig naturfotograf” sedan jag tvingats erkänna att jag hittar mina flesta motiv i naturen. Intressant! Jag själv väljer dock sällan att kalla mig naturfotograf för jag är inte helt förtjust i tanken att behöva bli kategoriserad på detta sätt. Jag som har kameran med mig nästan jämt väljer ju också att fotografera i alla de miljöer jag för tillfället råkar befinna mig i och då blir det ju också bilder som representerar många olika genrer och inte bara naturfoto. Jag vill ju inte se mig som enkelspårig på något sätt. Se bara på denna färska arkitekturbild föreställande vattentornet i Mullsjö…

Mullsjö, den 5 juni 2011

Kommentera

