När allt ställs på ända

När allt ställs på ända

En omtumlande helg för oss naturfotografer är strax till ända. Vi är många som känner grym besvikelse i denna stund efter Terje Hellesøs missgrepp. Nu får vi alla som älskar naturfotografi en diger uppgift att samla oss för att återuppbygga dess stukade status och försöka återvinna allmänhetens förtroende. Men hur mycket man än måste fördöma fusk inom dokumentär fotografi så kan jag inte döma människan bakom handlingarna – här känner jag mer tragik än ilska. Jag har följt Terje sedan hans första bok Naturen som fotomotiv kom i mina händer. Det var en viktig lärobok och inspirationskälla för mig vad gäller grunderna i naturfotografin. Sedan jag kommit att få träffa Terje personligen har jag också, liksom många med mig, lärt känna en stor pedagog och inspiratör som alltid lagt särskilt stor vikt vid att lyfta sina fotografkollegor till nya höjder alldeles oavsett ursprunglig nivå. Hans innerliga passion för den personliga bilden är jag naturligtvis numera också drabbad av. Han har kommit att bli min största fotografiska inspirationskälla som jag känner en stor tacksamhetsskuld till, vilket naturligtvis gör hela situationen än mer smärtsam. Hur vi kan gå stärkta ur det här är verkligen svårt att se just nu, men kanske till och med det är möjligt i sinom tid. Hoppas bara det gäller alla inblandade.

Tomas Järnetun/N

Bilden är från Trollsjön, Västergötland, den 2 juli 2009.

10 thoughts on “När allt ställs på ända

  1. Tack för dina kloka ord Tomas. Det är tragiskt varje gång när någon inte tror att man duger som man är, och känner att man måste göra om verkligheten för att ”passa in” eller svara upp mot andras förväntningar.

  2. Vi får kämpa på med våra egna bilder
    Det är inget fel att maipulera bilder om det står i bildtexten.
    Texten och bilden är bra också.
    /Thomas

  3. Har redan skrivit av mig en del av min besvikelse och förfäran, men faktum kvarstår – vem i hela världen kan man lita på? En fras ur en gammal slagdänga som får illustrera det förtroendevakuum som jag känner har uppstått. Man får hoppas det kommer något gott ur detta när den värsta krutröken har lagt sig.
    Men jag håller verkligen med dig, det hela är ytterst tragiskt för det finns bara förlorare i den här affären!!

    Mvh, Jörgen

Kommentera

