Minne från den monumentala dalen

När jag såg Fotosidan tipsa om Philip Blooms bildspel och time lapse-film från Monument Valley kom jag att tänka på mitt eget besök där för 12 år sedan. I Navajoreservatet på gränsen mellan Utah och Arizona stannar mången turist för att beskåda äkta indian- och westernmotiv – så även jag. Det är som jag tidigare slagit fast; i vissa landskap fastnar landskapsbilderna lättare.

Här hittar ni Blooms film, den är riktigt inspirerande: http://vimeo.com/13816692

Monument Valley, USA, juli 1998, Fuji Velvia

9 thoughts on “Minne från den monumentala dalen

  1. Ja, jag kan bara instämma i ditt påstående. I vissa landskap kan man nästan inte misslyckas, medan andra typer kräver hårt arbete där man får kämpa med sina kompositioner. Jag håller med Mats, en riktigt härlig bild du bjuder på.

    /Gunnar

  2. Siffran 3 igen. 🙂 Ja denna bild går ju inte av för hackor! Jag är beredd att hålla med dig i huvudsak. Dock kan en svårighet med välkända områden och motiv vara att göra nåt nytt och spännande, vilket kräver minst lika hårt arbete som vilken annan intressant bild som helst tycker jag.

  3. Ett fantastiskt landskap jag gärna skulle vilja fotografera. Är dock inte helt säker på att jag själv skulle lyckas så här bra. Jag är lite kluven till dessa storslagna platser. Å ena sidan finns motiven där mitt framför ögonen. Å andra sidan krävs mycket tid för att få den relation till platsen som jag behöver att få till de mer personliga bilderna.
    /Jukka

  4. Snyggt Tomas även om jag personligen hade fördragit den i svartvitt.
    Såg bildspelet på fotosidan men tyckte faktiskt det var trist och rörigt det här är mycket bättre.
    MVH
    Håkan

  5. Riktigt snyggt och en härlig dia känsla i bilden.
    Ett underbart landskap att få arbeta i men troligen inte så lätt att göra sina ”egna” bilder i.
    Vänligen
    Mikael

Kommentera

