Mina naturfotografiska förebilder…

Avtryck. Lindö, Skäggenäs, Småland, maj 2007.

Allas vår naturfotomissionär Terje Hellesø har utmanat oss att göra en sammanställning över tio personliga naturfotografiska förebilder.

Jag börjar från början. Viking Olsson var en av pionjärerna bakom bildandet av Naturfotograferna. Jag hade honom som biologilektor på gymnasiet i Nyköping under hans sista år innan hans pensionering. Tyvärr insåg jag inte då vilken auktoritet inom såväl svensk naturfotografi som ornitologi man hade bakom katedern. Det var först senare som jag kom att studera hans fotoböcker med fokus främst på vårt fågelliv. Minns också de goda omdömen han gav ett av mina elevarbeten – trots alldeles urusla fotoillustrationer. Men mitt intresse för biologin och naturvården smörjde han.

Jag minns annars inte så många namn som fanns med tidigt i mitt fotoliv, då jag istället redan hade börjat gå min egen väg och liksom bara fotografera det som råkade komma framför kameran. Jan Lindblad, Ingmar Holmåsen och Ingemar Lind är ändå några namn att nämna som jag vet att jag läste böcker och såg bilder av.

Senare kom jag att inspireras av flera av det stora och kända svenska namnen inom modern svensk naturfotografi. Jag kommer främst att tänka på Peter Gerdehag, Jan Grahn, Tore Hagman, Jan-Peter LahallJan Töve hör väl också till denna skara även om jag hittat honom först på senare tid. Töve har kommit att bli en av mina absoluta favoritfotografer. Han klarar också av att skapa texter som bär upp hans fotografier till en i mina tycken fulländad helhet.

Detta är en konst som även Jörgen Schön och Lars Andreas Dybvik behärskar. Dessa hör till de naturfotografer som jag på senare år har kommit att lära känna genom Internet, vår numera dominerande källa till information. Fler namn jag kan lyfta fram som riktiga inspiratörer på nätet är Bilal Chebaro, Tommy Vikars, Mona Öhman, Magnus Persson, Peter Thållen och Magnus Lindbom.

Jag inser numera att jag varit ganska begränsad i mitt fotointag. 😉 Det finns inte många av de internationellt stora namnen som jag kan säga att jag har detaljstuderat och inspirerats av. Anledningen tror jag är att jag känner mer för bilder med en hög igenkänningsfaktor. Handlar det om naturfotografi vill jag allra helst se miljöer och arter som jag är bekant med och som jag själv har en rimlig chans att möta med min kamera. Men visst, jag är beredd att tänka om här – att helt enkelt öppna ögonen även för helt annan fotografi. Ska jag ändå nämna några internationella namn som jag uppskattar så kan jag nämna Lee Miller, Ansel Adams, Pål Hermansen, Frans Lanting… (fyller på med fler allt eftersom.)

Helt andra fotogenrer då? Ja, Jens Assur har ju som få fotografer tagit sitt fotograferande till en ny nivå och på ett hedervärt sätt försökt att skapa debatt kring viktiga samhällsfrågor, främst i hans senaste projekt ”Hunger”. Lars Tunbjörks komiska vardagssurrealism tilltalar mig ofta. Tänk vad spännande att utveckla mer sånt i naturfotografin. Fram för lite mer crossover-produktion helt enkelt. Pål Hermansen ovan är den förste jag kommer att tänka på i detta sammanhang, men antagligen finns det ju fler namn. Tipsa mig gärna!

Nämnde jag Terje Hellesø? Jo, det var visst där jag började. 🙂 Jag har följt Terje sedan Naturen som fotomotiv kom i mina händer. Det var en viktig lärobok och inspirationskälla för mig vad gäller grunderna i naturfotografin. Numera har hans respektlösa, eller otvingade kanske är ett bättre ord,  inställning till naturfotografin kommit att smitta av sig än mer. Hans innerliga passion för den personliga bilden är jag naturligtvis numera också drabbad av. Min största förebild och då inte minst vad gäller just inställningen till fotograferandet.

Det blev visst fler än tio namn som lämnat avtryck…

13 kommentarer på “Mina naturfotografiska förebilder…

Add yours

  1. Jeg blir litt stolt av å få den æren og komme på en slik liste, takker og bukker. Det gir inspirasjon og vite at man er til inspirasjon 🙂

      1. Hehe.. Jeg skrev i dag et innlegg til bloggen min (men ikke publisert ennå). Det kom rent spontant når jeg så at du nevnte meg her. Jeg kjenner at det betyr noe for meg at noen setter pris på det jeg gjør. Så da kom jeg til å tenke på en episoden for en del år siden, der jeg lovet meg selv og aldri slutte og fotografere :). Så nå kommer det snart et blogginnlegg der du inspirerte meg på sett og vis.

  2. oj, kan jag inspirera dig…det är ju inte illa 😉
    Helläcker bild som går hem hos mig…
    Ska kika vidare på dom du länkat till nu, vissa namn är helt obekanta för mig.

    /Mona

    1. Nej, det är inte illa… 😉
      Det jag särskilt gillar i ditt fotograferande är det jag upplever som en befriande normlöshet. Känner du för att skruva på färgerna så gör du det. Man känner igen ditt bildspråk och ändå vet man aldrig vad som ska komma härnäst.

  3. Vad trevligt att läsa att man hamnar som inspiratör bland dessa allehanda prominenta bildskapare – det tackar jag så väldigt mycket för! Jag tycker att du har fångat många spännande fotografer som jag själv också inspireras av. Håller med dig angående Mona, hon har en beundransvärd förmåga att leverera bilder med en mycket personlighet och som du säger med en befriande normlöshet.

    Önskar en fin tredje advent och tackar för omnämnandet!

    Mvh, Jörgen

    1. Det var inte mer än rätt att inlkudera ditt namn. Du står i ditt fotograferande för mycket av samma värderingar som även jag vill försöka göra uttryck för. Så visst är du en förebild och inspirationskälla för mig.
      Trevlig helg även till dig.

  4. Tack Tomas, jag uppskattar väldigt mycket att jag finns med din lista på naturfotografiska förebilder.
    Jag känner igen de flesta men inte riktigt alla. Jag är inte heller så bekant med många av de stora internationella namnen, kanske mest för att jag besöker och prenumererar enbart på svenska bloggar som din. Får bli bättre på det.

Lämna en kommentar

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑